Kom til Global Game Jam '19 på Den Fynske Spilfabrik!

25. - 27. januar

1 emne. 48 timer. Hundredvis af spil. Tusindvis af spiludviklere verden over. Global Game Jam 2019 er sat op til at blive akkurat lige så episk som altid - og ligesom sidste år kan du deltage i hjertet af Danmark på den Fynske Spilfabrik, hvor vi selvfølgelig holder åbent i alle 48 timer!

Deltagerkrav

For at være med skal du være fyldt 18. Du kan være med ligegyldigt hvor lidt eller meget erfaring du har med spiludvikling - det vigtigste er, at du har interessen og gåpåmodet.

Transport

Med tog tager det 14-17 minutter fra Odense Banegård til Årslev St. Herfra er der 3-5 minutters gang til Den Fynske Spilfabrik. Hurtig og nem adgang fra motorvej samt gratis parkering.

Mad

Den Fynske Spilfabrik giver snacks hele weekenden og aftensmad fredag aften. Ellers sørger man selv for mad. Kun 10 minutters gang fra lokalerne ligger Rema1000, og i Polymerens kantine er der adgang til køkken med køleskab, mikrobølgeovn, ovn, opvaskemaskine og service. Hertil har byen 2 pizzariaer.

Overnatning

Det er muligt at overnatte. Man skal dog selv medbringe liggeunderlag og sovepose. Det er selvfølgelig også tilliadt at sove hjemme, og så komme tilbage dagen efter både fredag-lørdag og lørdag-søndag.

Udstyr

Man medbringer selv det udstyr, som man skal bruge i spiludviklingen. Dvs. forventer man at programmere et spil, så er det computer og software man selv sørger for. Er det et brætspil, så er det papir, karton, sakse og hvad man ellers kan forestille sig at ville bruge. Den Fynske Spilfabrik sørger selvfølgelig for, at der er stillet borde, stole og stikdåser op. Der er også fri adgang til print i A4.

Præmier

På Den Fynske Spilfabrik har vi valgt at lave to lokale konkurrencer. Det har vi valgt, fordi vi med vores vurderingskriterier kan være med til at sætte nogle konstruktive fokuspunkter for weekendens spiludvikling. De to konkurrencer, er:

  • Det bedste spil. Præmie: Alle i gruppen modtager et Tyvenes By brætspil.
  • Det bedste spil blandt grupper med folk, der er under 25 år: DM i spiludvikling (man må max være 25 år, når man deltager i DM i spiludvikling).

De parametre, vi vurderer ud fra, er (i vilkårlig rækkefølge):

  • Hvor færdigt er spillet?
  • Originalitet – hvor meget er lavet fra bunden?
  • Gameplay
  • Story
  • Grafik
  • Arbejdsproces
  • Præsentation af spillet

Spørgsmål og kontakt

Kontakt vores daglige leder Fleur Bernburg på 42951942 eller fleur@denfynskespilfabrik.dk, hvis du har spørgsmål.

Regler

  1. 48 timer.
  2. Ét spil per gruppe.
  3. Max. 5 personer per gruppe.
  4. Spillet skal overholde årets tema.
  5. Alle programmeringssprog /game engines er tilladt.
  6. Brug af royalty-free assets og biblioteker tilladt.
  7. Spillet afleveres som .exe eller skal kunne køre i en browser. Husk tilhørende screenshots.
  8. Alle deltagere skal overholde Global Game Jams Code of Conduct (læs mere her).

Program

Dag 1

12.00-16.00 Dørene åbner / ankomst

16.30-17.00 Oplæg ved Fleur Bernburg

17.00-18.00 Tema frigives

18.00 Brainstorming og gruppedannelse

19.30-20.30 Fælles aftensmad

Resten af aftenen: Jamming!

Dag 2

Hele dagen: Jamming!

Dag 3

16.30-17.00 Aflevering / uploading af spil

17.00-19.00 Præsentationer af spil

Gode råd

Opstart

Vær klar hjemmefra: Hav de programmer du forventer at bruge klar hjemmefra, så du ikke spilder dyrebar tid på at skulle installere programmer og få dem til at virke.

Team op med folk der kan det, du ikke kan: Find nogle holdkammerater, der komplimenterer dine evner godt. Er du programmør? Find en dygtig grafiker.

Udnyt de evner du allerede har: Det er en god ide at bruge de redskaber, du kender til i forvejen - dvs. er du vant til at arbejde i Unity, så brug dét - lad være med at give dig i kast med at lære et program helt fra scratch, hvis du kan blive fri for det.

Ambitioner: Sørg for, at dine og dit holds ambitioner kan realiseres inden for den tidsramme, i har. Det er bedre at bruge en time ekstra på brainstorming og idéudvikling, end det er at gå for hurtigt i gang med et projekt der viser sig at være for stort. Brug tid på at forventningsafstemme, og på at vurdere hvor højt i kan sætte barren ud fra de kompetencer i har i gruppen.

Udviklingsfasen

Læg en plan og prioriter: 48 timer er kortere tid end man lige går og tror, så sørg for at du og din gruppe får lagt en god slagplan - og husk at revidere den løbende, så i hele tiden sørger for at have øjnene på målet: Et spil der virker. Husk også at prioritere rigtigt, så i ikke ender med fx en masse flot grafik eller musik - men et spil, der ikke kan spilles. Brug KISS-modellen: Keep It Simple, Stupid! Det handler om at finde frem til, hvad kernen i spillet er - og så få den til at virke. Derfra kan i altid bruge den resterende tid på at forskønne grafikken og tweake musikken. Lav evt. en "need-to-have"-liste og "nice-to-have"-liste.

Få din søvn: Det betaler sig også at sørge for at få nok søvn i løbet af weekenden - selvom det kan være fristende, at arbejde igennem natten. Du bedømmer selvfølgelig selv hvor meget du har brug for at hvile, men generelt har man nemmere ved at være kreativt og produktiv, hvis man er udhvilet.

Back-ups - husk det nu!

Slutspurten

Feature-freeze: Vi anbefaler, at i på et tidspunkt laver et "feature-freeze". Altså hvor i stopper med at implementere nye features og i stedet bruger den sidste tid på at kæle for detaljerne, og sørger for, at det hele virker som det skal.

Husk præsentationen: Sæt en times tid af til at lave en præsentation af spillet.